Hoe laat je je haar sneller groeien / Hoe houd ik mijn haar gezond

bigstockphoto_beautiful_long_hair_4967192

“Mijn haar groeit zo langzaam! Kan ik het niet sneller laten groeien?” Is een gedachten die bij iedereen wel eens door zijn of haar hoofd is gegaan. Maar als we online opzoeken over hoe dat nou precies moet, krijgen je soms de aller raarste dingen te zien of te horen die negen van de tien keer niet eens werken! In dit artikel bespreek ik de bekende mythes, en vertel wat wél werkt.

Als eerste wil ik even twee mythes bespreken die ik vaak als (bijna) kapster moet aanhoren… Iedereen kent ze, maar er zijn een hoop mensen die nog niet weten dat dit totale onzin is.

1: “Als je om de 6 weken je puntjes laat bijknippen groeit je haar sneller”

Dat is de bekendste en ook meteen de meest onnozele mythe. Je haar gaat NIET sneller groeien als je het vaak laat knippen. Je haar groeit namelijk van binnenuit, je punten hebben er totaal niks mee te maken. Als je om de zoveel weken je haar laat knippen, knip je gewoon weg wat die maand juist gegroeid is.

Maar zodra je ziet dat je gespleten punten hebt, raad ik je wel aan om meteen naar de kapper te gaan om ze te laten knippen … als ze eenmaal gespleten zijn gaan ze namelijk een beetje voor beetje meer splijten, en ‘krimpt’ als het waren je haar, dat is dus het tegenovergestelde van wat je wilt.

2: “Als je je haar met koud water wast groet het sneller”

Tenzij je van koude douches houd moet je dit vooral blijven doen, maar voor je haar maakt dit geen enkel verschil. Er zitten namelijk geen levende cellen op je haar, dus het reageert niet op het koude of lauwe water, ook gaat je haar niet meer van glanzen. Ik heb geen idee hoe dit verhaal de wereld is ingekomen maar ik zie er niet echt een logisch verhaal achter!

Zo; nu we dat uit de weg hebben kunnen we door naar de dingen die wél werken! 😀

Hieronder zie je een plaatje van mijn haar, dat ik hier vier maanden heb laten groeien. Er is een goede 8/9 centimeter bijgekomen. Er zijn natuurlijk meerdere dingen die je kan doen om je haar sneller te laten groeien, maar ik hou het even bij de dingen die ik doe op een dagelijkse basis.

foto

1: Gebruik een goede conditioner!

Als je geen conditioner gebruikt na het wassen kan het zijn dat je haarschubben niet gesloten zijn, en dan is je haar heel erg gevoelig! Warmte zal dan bijvoorbeeld een veel grotere impact hebben dan normaal en krijg je als gevolg heel snel gespleten haarpunten. Ik gebruik zelf een haarmasker van POSH, omdat hier alleen maar natuurlijke producten worden ingestopt, wat altijd beter voor je haar is dan chemische producten.

Zelf kan je ook met huishoudelijke producten een haarmasker maken, je hoeft dus niet veel geld uit te geven hieraan.

2: Borstel je haar niet als het nat is!

Als je haar nat is, is het ook weer super gevoelig, als je er dan met een borstel in gaat beschadig je het haar en kan het zelfs op een gegeven moment afbreken! Als je het toch wilt borstelen omdat je van naturel veel klitten in je haar hebt, gebruik dan een TangleTeezer. Deze borstel beschermt het haar niet volledig, maar is ook niet bepaald schadelijk voor je haar.

Tangle_Teezer_Original_Professional_Detangling_Hairbrush___Pink_1365777756

3: Zo min mogelijk warmte apparaten!

Bijna iedereen weet dat dit heel slecht is voor je haar, maar toch hebben we soms nog het gevoel dat we ze toch nog maar een keertje moeten stijlen of krullen…. Een paar keer maakt dit niet zoveel uit, ik zou zeggen niet meer dan 1x in de twee weken als je je haar echt gezond wilt houden. En als je het gebruikt, raad ik je aan om een heat protector te kopen. Ik gebruik die van Toni&Guy, makkelijk in gebruik en niet zo heel erg duur.

Ook met föhnen moet je voorzichtig zijn, laat eerst je haar opdrogen zodat het alleen nog maar een klein beetje vochtig is zodat je niet lang met de föhn over je haar hoeft te gaan.

T9nx-JZK9S-l

4: Was zo min mogelijk je haar!

Ik weet dat het misschien wies klinkt, maar het is toch echt veel beter om je haar maar 1 of 2 keer per week te wassen. Er komt dan namelijk olie op je hoofd vrij, wat er voor zorgt dat je haar veel gezonder blijft. Als je het elke dag of om de dag wast, krijgt je haar geen tijd om al die oliën die je haar nodig heeft to produceren, dus je haar word droog, en steeds vetter doordat je haar snellen de oliën gaat aanmaken.

Ik raad aan om niet meteen te zeggen als je nu elke dag je haar wast om het nu opeens pas na drie dagen te doen, want je haar gaat dan veel te vettig uitzien. Probeer het af te bouwen van 1 naar 2 naar 3 dagen. Een beetje droogshampoo doet wonderen!

5: Verf je haar niet te vaak en blondeer het niet.

Ik ben niet echt de juiste persoon voor om deze stap helemaal uitteleggen, aangezien ik mijn haar gewoon blijf verven. Maar als je allen stappen hierboven opvolgt, zou één keer in de vijf a zes weken verven niet zo gek veel uitmaken… Als je maar geen pakjes haarverf haalt bij de kruitvat, aangezien die héél erg slecht zij voor je haar.

Ik heb een paar dagen geleden een artikel geschreven over hoe je zelf het beste je haar kan verven, als je daar interesse in hebt klik dan hier

Het blonderen zou ik wel helemaal weglaten, het droogt je haar intens uit, en kan zo dus sneller afbreken! Gewoon achterwegen laten dus!

6: Vitamine pillen

Ik heb tot nu toe alleen maar gepraat over het gezond houden van het haar, dat komt doordat je je eigen haargroei bijna niet in je hand kan hebben. Maar het is wel degelijk bewezen dat vitamine B pillen je haar toch wat sneller kunnen laten groeien. Verwacht nou geen wonderen, je krijgt er geen extra centimeter per maand bij, maar alle beetjes helpen! Zelf gebruik ik de huid haar & nagel pillen van de kruitvat.

8872809889822 (2)

7: Geef je zelf twee keer per dag een goede hoofdmassage

om de klieren onder je hoofdhuid te stimuleren kan je jezelf een stevige hoofdmassage geven, dit helpt om de bloeddoorstroming beter te laten verlopen waardoor je klieren actiever worden en ze  de haargroei kunnen versnellen.

 

Hopelijk vonden jullie dit artikel een beetje behulpzaam! Als iemand nog vragen heeft hoor ik het graag!

-xxx-

Anne

Volg jij mij al op bloglovin ?

27 gedachtes over “Hoe laat je je haar sneller groeien / Hoe houd ik mijn haar gezond

  1. Superhandig! Ik heb zelf best snel vet haar.
    Ik heb laatst ook gehoord dat je haar minder snel vet zou worden als je je douche afsluit met koud water over je hoofd, omdat de haarschubben dan zouden sluiten… Enig idee of hier een kern van waarheid in zit? 😀

    Ook gebruik ik conditioner alleen in de onderkant van mijn haar om dat vette tegen te gaan… Wat zou je aanraden in mijn situatie?
    En die TangleTeezer lijkt me super handig, daar ga ik eens naar Googelen! Als ik ’s avonds douche dan kam ik mijn haar sowieso pas als het droog is, maar ’s ochtends kan ik eigenlijk niet anders.. (Misschien een tip: linkje .i.d. erbij, ik denk namelijk niet dat veel mensen dit kennen!)

    Ik heb een tijd gehad dat ik mijn haar elke dag waste, dat heb ik afgebouwd naar om de dag en ik wil het eigenlijk nog verder terugdringen naar inderdaad 2x per week. Het ziet er bij mij de 2e dag nog niet vet uit, maar het vóelt vooral zo, en dat vind ik juist het vervelendste 😛 Droogshampoo helpt daarbij helaas niet echt en ik kan mezelf niet zo ver krijgen dat ik met zo’n vet-haar-gevoel naar school ga haha.
    Ik heb laatst ook iets gelezen over grote klis capsules. Deze zouden de onzuivere huid reinigen, maar het lijkt me dat dit ook invloed heeft op je hoofdhuid. Weet jij hier toevallig meer over?

    Liked by 1 persoon

    • Heey 😀

      Op je eerste vraag: Nee het koude water maakt geen verschil met de vettigheid van je haar. Dus die koude douches kan je je nu besparen haha. Het haar word pas vetttig na de wasbeurt, je haar reageert dus niet op de temperatuur van het water, aangezien er geen levende cellen in je haar zitten.

      Het is goed dat je alleen conditioner op je haarpunten gebruikt, aangezien de olie van je hoofdhuid niet tot het einde van je haarpunten kan komen als je langer haar hebt dan schouderlengte ongeveer, dus het haar wat daar boven zit heeft die conditioner ook helemaal niet nodig en maakt het haar inderdaad alleen maar vettiger. En bedankt voor de tip! Ik zal een linkje erbij plaatsen 😀

      Ik heb dat ook inderdaad dat ik het verschrikkelijk vind als mijn haar alleen maar al vettig aanvoelt haha, ik doe het dan meestal gewoon in een knot of een vlecht ofzo, dat help mij meestal wel.. of ik ga er even met een föhn op een koude stand erover heen, dan gaat naar mijn mening het gevoel redelijk weg.

      Ik heb ook wat gehoord over die klis capsules, het zou alle talg in je huid weghalen in je huid, maar het slaat voor hoofdhuid niet bij iedereen aan.. het zou dus zomaar kunnen dat het bij jou werkt maar zeker durf ik het niet te zeggen! zelf heb ik deze nog nooit gebruikt, misschien dat ik ze binnenkort toch maar een ga uitproberen! 🙂

      hopelijk heb je hier wat aan!!
      x

      Liked by 1 persoon

      • Super, dankjewel! Yes, ik kon die lekkere warme douche ook al moeilijk inruilen haha.
        Ja, ik vond eerder altijd dat mij dat nooit stond, een vlecht of staart/knot, maar heb laatst toch wat leuke dingen weten te creëren die ik zelf ook leuk vind staan (en die fijn zitten, ook niet onbelangrijk).
        Een koude stand op de föhn?! Volgens mij loop ik achter, want dat kende ik nog niet. De mijne gaat de laatste tijd ook een beetje stinken, dus ik was al van plan een nieuwe te gaan kopen binnenkort. Dan ga ik daar ook eens op letten!
        X

        Liked by 1 persoon

      • Haha had ik ook altijd! Ik vond dat als ik een knot ofzo had ik echt een heel erg dik/groot hoofd had XD maar het is denk ik eerder dat we er gewoon aan moeten wennen.

        De meeste fohns hebben nou inderdaad een koude stand ( blaast dus gewoon dezelfde lucht uit als in de kamer) echt heel erg fijn! 😀

        Liked by 1 persoon

    • Ik heb zelf heel snel erg vet haar als ik bijv. mijn haar vandaag (bijv. dinsdag) in de ochtend was is het donderdag alweer vet in de ochtend heb je een tio voor me hoe min haar mindersnel vet kan worden?

      Like

      • Doe je misschien producten in je haar zoals haarlak, mouse of glanspray ofzo? Dat kan je namelijk ook je haar erg vet maken. Daarnaast kan je proberen, als je je haar wast je hoofdhuid hèèl zachtjes te masseren. Dat zorgt ervoor dat er niet al te veel olie word geactiveerd

        Daarnaast is het het besten om af te bouwen met wassen. De dag dat je normaal je haar wast gebruik je droogshampoo en was je het pas de dag erna. Je haar kan er namelijk aan gewend raken, en probeert dus zoveel mogelijk olie te produceren voor de wasbeurt. Daarom word het zo snel vet!

        Hopelijk heb je hier wat aan…

        -xxx-

        Liked by 1 persoon

  2. Handige tips! Wat betreft het kammen van nat haar, las ik pasgeleden nog de tip om je haar onder de douche te kammen als er conditioner in zit. Hierdoor kun je het heel makkelijk toch uitkammen idd met een tangle teaser en beschadigd je haar niet. Daarna de conditioner goed maar voorzichtig uitspoelen en droogdeppen.

    Like

  3. Pingback: Droogshampoo ‘1’ | lifeoffanne

  4. Pingback: Hoe verzorg je beschadigd, geverfd of geblondeerd haar |

  5. Pingback: Meest gelezen artikels van 2015 |

Geef een reactie

