Hoe was je je haar 1x per week ( hoe zorg je dat je haar niet vettig word)

foto 1 - kopie (36)

De laatste tijd word er steeds meet gepraat over het zo min mogelijk wassen van het haar. Het begint langzamerhand een echte trend te worden. Niet geheel onlogisch natuurlijk, want het is echt een genot om je haren maar één keer per week te moeten wassen en het is ook nog eens veel beter voor je haar. Maar het kost toch wat tijd om je haar zo te ‘trainen’ dat het er niet na twee dagen er alweer vettig uitziet! Als (bijna) Kapster zijnde krijg ik hier enorm veel vragen over, want de meeste meisjes wassen hun haren gemiddeld elke of om de dag! In dit artikel zal ik jullie alles zo goed mogelijk proberen uit te leggen!

Als eerste; waarom zou je je haar maar één keer per week, of tenminste zo min mogelijk wassen?

Dit lijkt misschien wel moeilijk, maar het is heel makkelijk uitteleggen. Als eerste bespaart het je natuurlijk veel werk, maar dat is niet de grote reden om je haar niet te wassen. Elke keer als je je haar met shampoo wast verwijder je namelijk alle natuurlijke oliën die je lichaam geproduceerd heeft dit word gezien als het ‘vet’ op je haar. Maar je haar heeft die oliën nodig om gezond te blijven, Dus als jij je haar om de dag wast, heeft je haar vrijwel geen tijd om de goede vetten op te nemen, en word je haar uiteindelijk alleen maar droger en droger.

Maar hoe train je je haar nou om het  er na 1 week nog niet vettig te laten uitzien?

foto 2 - kopie (32)

Vroeger waste ik mijn haar ook om de dag. Ik kon het geen dag langer ongewassen laten, want mijn hele haar was dan zo vettig als maar wat. Ik kon me dus ook nooit inbeelden dat ik mijn haar een paar weken later maar om de 7 of zelfs 9 dagen hoefde te wassen! Het kost wel even wat tijd als ik eerlijk ben, reken op zo’n 5 tot 6 weken, maar dan heb je wel wat!

Zoals ik hierboven al schreef; elke keer als je je haar wast verwijder je de gezonde vetten di je haar nodig heeft. Als je je haar dus vaak wast, gaat je lichaam steeds meer olie produceren, omdat je lichaam in de gaten krijgt dat hij maar één of twee dagen heeft om het haar te herstellen. Daarom word het dus heel erg snel vettig als je het vaak wast. Dat klinkt logisch toch?

Wat als eerste heel belangrijk is als je je haar gaat ‘trainen’ is dat je als je het gaat wassen, je het twee keer wast! Dus je maakt je haar nat, wast het met shampoo, spoel het uit, en was het daarna nog een keer. Na 1x wassen is het nog niet 100% schoon, en dat kan je niet gebruiken als je je haar minder gaat wassen.Geef vooral jezelf een goede hoofdmassage, want het ‘vet’ zit namelijk voor het meeste bij de aanzet van je heer, en niet in je punten.

shutterstock_135301898

Mijn tweede tip is; ga niet meteen van om de dag naar één keer per week wassen. Want dan word je op een gegeven moment helemaal gek van je vettige haar en geef je het al snel weer op. Het beste is om het wassen steeds een dagje uittestellen. De dag dat je normaal je haar zou wassen gebruik je nu droogshampoo ( je beste vriend in dit proces, trust me) Of je doet het even in een staart of een knotje, hierdoor ziet het ook al een stuk minder vettig uit. Als je het voor elkaar hebt om je haar die extra dag niet te wassen, doe je er nog een dag bij .. en nog een… totdat jij vind dat het genoeg is.

Het verschil met droogshampoo: (zoals ik al zei; je beste vriend 🙂 )

ii

 

Als je het toch op het begin moeilijk vind om vol te houden, kan je de voorste plukken bij je gezicht, bijvoorbeeld je pony, even nog apart wassen. Dit laat het geheel meteen al een stuk frisser uitzien.

Dat zijn dus de dingen die ik heb gedaan om mijn haar te trainen! Als iemand nog vragen heeft hoor ik het natuurlijk graag, en ik hoop ook dat alles duidelijk was!

-xxx-

PS: Volg jij mij al op bloglovin

14 gedachtes over “Hoe was je je haar 1x per week ( hoe zorg je dat je haar niet vettig word)

  1. Hele fijne review, ik ben van zo’n 5 a 6 keer wassen in de week naar 2 a 3 keer wassen in de week en ik wil nu graag naar 1 a 2 keer in de week..Kost wat tijd maar ik heb het er zeker voor over :-).

    Like

  2. Ik was mijn haren ongeveer 2 à 3 keer in de week. Toen ik nog thuis woonde was dit 2x per week op een vaste dag. Nu ik samenwoon met mijn vriend en ga werken kan dit nog al eens schelen aangezien je niet altijd evenveel tijd hebt. Dus daarom doe ik het soms 3x in de week, maar zeker niet vaker. Ik was mijn haren inderdaad altijd 2 keer na elkaar en gebruik droogshampoo op tussendagen! 🙂

    Like

  3. Het kan echt! Ik waste mijn haar ook bijna dagelijks. Nu ben ik overgestapt op wassen met Aleppo zeep en dat doe ik max 1x per week. Daarna uitspoelen met een water/azijnmengsel en je haar is fris! Ik spoel het wel tussendoor uit met water en het water/azijnmengsel omdat ik vaak sport en het anders niet fris vind.

    Like

  4. Ik waste 4 jaar geleden dagelijks mijn haar. Mijn kapper raadde dat af en torn ben ik gaan afbouwen.. nu was ik het 1 x per 6 dagen ivm mijn medicijnenpleisters het xou best 7 of 8 dagen kunnen.. mijn haar is er nu zo aan gewend… ik gebruik zelden droogshampoo maar soms is het wel nodig… het scheelt ook flink in de portemonnee! Ik koop nu ook duurdere shampoo en cremespoeling zonder sulfaten en parabenen.. want ik gebruik veel minder! Goed dat je hier een artikel over schrijft! XoXo Olivia 💕

    Like

  5. Ik ben begonnen om mijn haar 1 keer in de week alleen met water te wassen! Het is nog even afwachten of het werkt voor mij haartype, want ik moet nog wel 7 weken o.i.d. Ik heb mijn ervaringen voor anderen beschreven op mijn WordPress, mocht iemand het interessant vinden

    Like

  6. ik doe het nu ook om de twee dagen, wat best veel is, maar het is wel al beter dan vroeger toen ik het elke dag waste. Heeft bij sommigen onder ons het extra vettig zijn van het haar ook niet een beetje met de puberteit te maken? Ik dacht dat iemand mij dat ooit eens gezegd had… 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Bedankt voor je reactie (: 2x per week is ook al goed! Heeft je haar nog tijd om te herstellen tussendoor! 1x per week kan voor sommige inderdaad niet haalbaar zijn, maar aangezien mijn haar sowieso ontzettend droog is kan ik bijna niet anders xxx

      Like

  7. Jep, heb deze methode ook toegepast. Niet echt door erbij na te denken maar uit subtiele aanpassingen omdat ik met een pony veel vaker last kreeg van vet haar en dit bij het uitgroeien steeds werd verlengd.

    Like

  8. Pingback: Mijn 5 meest gebruikte producten |

Geef een reactie

